مهرداد و مهدی محمدی، دوقلوهایی هستند که ممکن است در دربی مقابل هم قرار بگیرند. این اتفاق قبلا برای ۳جفت برادر دیگر هم رخ داده است.

میلاد محمدی مهرداد محمدی

همشهری آنلاین- میلاد محمدی به پرسپولیس پیوست تا یک بار دیگر بعد از سال‌ها دو برادر به‌طور همزمان در دو تیم سرخابی بازی کنند و احتمال رویارویی آنها در دربی هم وجود داشته باشد. این اتفاق جالبی است که در سال‌های دور و نزدیک چند بار رخ داده و صحنه‌های جالبی را رقم زده است. به بهانه رویارویی دوقلوهای افسانه‌ای یعنی میلاد و مهرداد محمدی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک آنها را رودرروی هم ببینیم سری به خاطرات مشابه در سال‌های دور و معرفی برادرانی که در پرسپولیس و استقلال روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند خالی از لطف نیست. البته برادران محمدی برای یک دربی مشترک باید تا دور برگشت لیگ صبر کنند چراکه مهرداد به‌خاطر محرومیت دربی دور رفت را از دست داده است.

گلزن آسیایی و خان‌داداش پرسپولیسی

فریدون معینی و مسعود معینی اولین برادران فوتبالیستی بودند که در دربی تهران روبه‌روی همدیگر بازی کردند. فریدون، برادر بزرگ‌تر متولد ۱۳۲۵ برادر بزرگ‌تر بود و در پرسپولیس بازی می‌کرد. برادر کوچکتر یعنی مسعود، متولد ۱۳۲۸ بود و پیراهن استقلال را می‌پوشید. مسعود همان کسی است که گل قهرمانی استقلال را در اولین قهرمانی آسیایی‌اش به ثمر رسانده است. این دو برادر در دهه ۴۰ و ۵۰ برای دو تیم بازی می‌کردند اما فریدون در دربی‌های بیشتری بازی کرد. فریدون معینی در ۱۱دربی با پیراهن پرسپولیس حضور داشت اما مسعود معینی فقط ۴بار در دربی‌ها به میدان رفت. بنابراین همین ۴دربی که در یال‌های ۴۹ تا ۵۱ برگزار شدند، دربی‌های مشترک برادارن معینی محسوب می‌شوند.

شاهین، زخمی خنجر برادر

در اواخر دهه۵۰ دو برادر در تیم استقلال ظهور کردند که هر دو استعدادهای بزرگی بودند و بیش از یک دهه در این تیم و تیم ملی درخشیدند. شاهین بیانی در خط دفاع و برادر بزرگ‌تر او یعنی شاهرخ در خط میانی طی آن سال‌ها از مهم‌ترین مهره‌های استقلال و تیم ملی محسوب می‌شدند. در این بین شاهرخ در یک مقطع کوتاه به دلیل مشکلاتی که با استقلالی‌ها داشت به پرسپولیس رفت و همان حضور کوتاه او در جمع سرخپوشان باعث شد در یک دربی مقابل تیم سابق و برادر خودش بایستد. دربی خردادماه ۱۳۶۵ از قضا به یکی از درخشان‌ترین بازی‌های عمر شاهرخ تبدیل شد. او ۲گل زد تا پرسپولیس ۳ بر صفر یاران شاهین بیانی را شکست دهد و این تنها تقابل دو برادر بود. شاهرخ بعدا به استقلال برگشت تا چندین دربی را در کنار برادرش برای استقلال بازی کند. از جمله در دربی سال ۱۳۶۹ و در مساوی یک-یک که شاهین اخراج شد و شاهرخ گل استقلال را زد.

برادران وارونه

مرتضی و مهدی فنونی‌زاده هم از جالب‌ترین برادرانی بودند که در فوتبال ایران بازی کردند. شخصیت هر دوی آنها باعث می‌شد در متن و حاشیه بازی به خوبی دیده شوند و البته علاقه آنها به حاشیه باعث شده هنوز هم دوربین‌ها و میکروفن‌های تلویزیون علاقه زیادی به آنها داشته باشند. مرتضی برادر بزرگ‌تر بود که می‌گفتند استقلالی است اما پیراهن پرسپولیس را می‌پوشد! در عوض برادر کوچک‌تر یعنی مهدی عاشق علی پروین بود اما برای استقلال بازی می‌کرد. حضور مهدی در استقلال چند سال بعد از حضور مرتضی در پرسپولیس اتفاق افتاد اما دو برادر فرصت داشتند در ۴دربی روبه‌روی یکدیگر بازی کنند. ۴دربی از سال‌های ۶۹ تا ۷۱ که با دو مساوی و دو پیروزی برای یاران مهدی همراه شد.

برادر در رنگ‌های مختلف

بحث برادرانی که در پرسپولیس و استقلال بازی کردند و حتی در دربی تهران -مهم‌ترین بازی فوتبال ایران- روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند، نام برادران دیگری را هم به ذهن می‌آورد که اگرچه شاید به شهرت سرخابی‌ها نبودند اما حضور همزمان آنها در لیگ فوتبال برای خیلی‌ها جالب بود. همین محرم نویدکیا که سال‌ها برای زردپوشان بازی کرد و جز سپاهان به هیچ تیم دیگری نرفت همیشه با برادری به نام رسول روبه‌رو بود که گاهی در سپاهان کنار برادر بزرگ‌تر بازی می‌کرد و گاهی در تیم‌های نفت تهران و مس کرمان و نفت آبادان و... روبه‌روی او قرار می‌گرفت. تبریزی‌ها هم در زمان‌های کمی دور صاحب برادرانی در تیم‌های مطرح خود بودند. حسین خطیبی در تبریز مهاجم مطرحی بود که در تیم ملی امید هم درخشید. بعد از او برادر کوچک‌ترش یعنی رسول آمد که مرزهای پیشرفتش از حسین هم فراتر رفت. در همان تبریز سیروس و غلامحسین دین‌محمدی هم بودند که سیروس تا استقلال و تیم ملی هم رفت اما بزرگ‌ترین تیم برادرش همان تراکتور بود.


نابرادران!

بد نیست بخشی را هم به نام بازیکنانی اختصاص بدهیم که برادر نبودند اما به‌واسطه شباهات فامیلی خیلی‌ها را به اشتباه انداخته بودند و به‌خصوص برخورد جواد خیابانی با این دسته، طنزهای زیادی آفریده بود. در سال‌های دورتر ناصر و نادر محمدخانی این شرایط را داشتند و چند سال بعد کریم انصاری‌فر ظهور کرد که شباهت فامیلی‌اش با محمدحسن دردسر آفریده بود. محمدخانی‌ها در پرسپولیس مدتی همبازی بودند، زمانی که نادر تازه آمده و ناصر هنوز بازنشسته نشده بود. حتی اسم این دو نفر هم آن‌قدر شبیه بود که خیلی‌ها را به اشتباه انداخته بود. ناصر سال۷۳ بازنشسته شد و نادر تازه در سال۷۷ به جام جهانی فرانسه رفت تا در ترکیب اصلی تیم ملی بازی کند. ماجرای کریم و محمدحسین انصاری‌فر هم که به لطف جواد خیابانی شهره خاص و عام شد. محمدحسن جچپ‌پای چندپسته پرسپولیس و تیم ملی بود که گل قهرمانی سرخپوشان را در جام‌درجام آسیا زد. کریم هم که معرف حضور همه‌ هست. کدام کریم؟ کریم انصاری‌فرد.

کد خبر 876007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha